Dieta wegańska u osób z cukrzycą

Dietetyk kliniczny mgr Hanna Stolińska Dietetyk Maja Krzyżanowska

DIETA W CUKRZYCY

02-07-2018

18/2018

Cukrzyca (DM, ang. Diabetes Mellitus) jest terminem ogólnym dla zakłóceń metabolizmu związanych z występowaniem hiperglikemii, a więc podwyższonego stężenia glukozy we krwi. Choroba ta wiąże się ze spadkiem poziomu jakości życia oraz wzrostem ryzyka zachorowania na inne schorzenia. Cukrzycę dzieli się na kilka typów, przy czym głównie wyróżnia się typ 1 oraz typ 2. W DM1 dochodzi do uszkodzenia komórek beta trzustki, na skutek czego u pacjenta nie jest wydzielana insulina. W DM2 hormon ten jest wydzielany, jednak komórki organizmu tracą wrażliwość na jego działanie1, 2.

Osoby chorujące na cukrzycę muszą przede wszystkim zwracać uwagę na indeks glikemiczny spożywanych pokarmów. Pojęcie indeksu glikemicznego (GI, ang. Glycemic Index) zostało wprowadzone w 1981 r. przez Jenkinsa i in. i określa procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi, jaki następuje po spożyciu 50 g przyswajalnych węglowodanów. Przyjmuje się, że najbardziej korzystne są dla organizmu produkty, których GI jest niższy niż 503. Tabela 1 przedstawia przykładowe produkty spożywcze oraz ich indeks glikemiczny.

U pacjentów chorujących na cukrzycę typu 2 podstawowym celem dietoterapii jest kontrola choroby oraz – w przypadku nadmiernej masy ciała – jej normalizacja. Należy dopasować kaloryczność jadłospisów indywidualnie, pamiętając o podstawowych założeniach diety w cukrzycy. Według wielu badań zarówno dieta wegańska, jak i wegetariańska przyczyniają się do normalizacji masy ciała oraz są dietami rekomendowanymi podczas występowania cukrzycy, m.in. przez Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego5.

Dieta wegańska oraz wegetariańska, jako diety eliminacyjne, wykluczają spożycie mięsa. Weganie rezygnują ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym miodu, nabiału czy jaj w diecie. W ich diecie zwiększona jest z kolei ilość warzyw i owoców, także produktów zbożowych.

mgr Hanna Stolińska

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, chorób diet zależnych oraz będących na dietach alternatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem diet roślinnych. Prowadzi szkolenia żywieniowe dla dzieci i dorosłych, m.in. "Zdrowa kuchnia, zdrowe społeczeństwo" oraz "W Zielonej Krainie". Współpracuje z cateringami zarówno dietetycznymi, jak i tymi, które przygotowują posiłki do szkół i przedszkoli, szerzy wiedzę na temat zdrowego żywienia poprzez liczne wykłady i spotkania z różnymi odbiorcami, również z osobami starszymi, rodzicami dzieci w szkołach i przedszkolach. Autorka artykuły naukowe i popularnonaukowe oraz książek o tematyce dietetycznej.

Maja Krzyżanowska

Pasjonatka tematyki zaburzeń odżywiania oraz aktywna uczestniczaka wielu konferencji w zakresie psychodietetyki. Studentka studiów magisterskich na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz kierunku psychologia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.