Pacjent z chorą tarczycą. Kiedy pomyśleć o wizycie u endokrynologa? Wskazówki diagnostyczne

Endokrynolog dr n. med. Piotr Miśkiewicz

Z GABINETU DIETETYKA

04-01-2016

3/2016

Choroby tarczycy rozpoznawane są relatywnie często. Niedoczynność tarczycy występuje u około 2−5% ogólnej populacji. Większość przypadków stanowią pacjenci z chorobą Hashimoto (kobiety chorują kilka razy częściej). Niedoczynność tarczycy występuje u około 2−3% ciężarnych.

Na nadczynność tarczycy (najczęściej w przebiegu choroby Gravesa i Basedowa) choruje do 4% populacji. Guzki w tarczycy występują obecnie rzadziej niż przed wdrożeniem programu jodowania soli. Nadal jednak rozpoznawane są na podstawie badania lekarskiego tarczycy u kilku procent osób, a w badaniu USG tarczycy w niektórych grupach wiekowych nawet u około 50% osób.

Jakie objawy mogą sugerować występowanie choroby tarczycy

Objawy związane z chorobami tarczycy można podzielić na trzy grupy: objawy miejscowe związane z samą tarczycą, objawy wynikające z zaburzeń czynności tarczycy, inne objawy towarzyszące.

Objawy miejscowe. W przypadku małych guzków tarczycy pacjent zazwyczaj nie odczuwa objawów. Jeśli guz osiągnie większy wymiar lub tarczyca jest w dużej części wypełniona guzkami, zwiększa się obwód szyi, może pojawić się dyskomfort np. przy przełykaniu, noszeniu niektórych ubrań (np. golfy). Powiększoną tarczycę nazywamy wolem, a jeśli dodatkowo stwierdzamy guzki, mówimy o wolu guzkowym. Dalsze powiększanie się wola prowadzi do ucisku na okoliczne struktury, w tym m.in. na tchawicę, prowadząc do duszności. Czasami pacjent zauważa nasilenie kłopotów z oddychaniem przy unoszeniu rąk. Dodatkowo może pojawić się chrypka, która może wskazywać na znaczny ucisk tarczycy na tchawicę, ale może też być objawem niepokojącym w przypadku szybko rosnącego guza i powiększonych węzłów chłonnych szyjnych.

dr n. med. Piotr Miśkiewicz

specjalista chorób wewnętrznych, adiunkt w Katedrze i Klinice Endokrynologii WUM, konsultant endokrynolog w Instytucie Kardiologii w Warszawie.