Postępowanie żywieniowe w zespole krótkiego jelita

Dietetyk sportowy Anna-Maria Borucka

Z GABINETU DIETETYKA

04-05-2018

17/2018

Zespół krótkiego jelita to jednostka chorobowa szczególnie uciążliwa dla pacjentów, która znacznie obniża komfort życia. Pacjenci cierpiący na tę przypadłość są w grupie ryzyka niedoboru wielu składników odżywczych, co skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia. Opieka dietetyka jest niezwykle ważną częścią terapii w tym schorzeniu.

Niewydolność przewodu pokarmowego charakteryzuje się brakiem możliwości wchłaniania wody, elektrolitów, składników odżywczych, witamin oraz białka, tłuszczu i węglowodanów w ilości zapewniającej podtrzymanie funkcji życiowych. Wyróżnia się trzy podtypy niewydolności przewodu pokarmowego, które różnią się między sobą czasem trwania1. Typ 1 i 2 może trwać od kilku dni do kilku miesięcy, natomiast typ 3 jest przewlekły. Jednym z rozpoznań należących do grupy niewydolności przewodu pokarmowego jest zespół krótkiego jelita, który na skutek wspomnianych wcześniej problemów patofizjologicznych może prowadzić do poważnego niedożywienia.

Opieka dietetyka jest niezbędna w przywróceniu jak największej możliwości absorpcyjnej jelita na zasadzie jego żywieniowej rehabilitacji4. Szacuje się, że na świecie występowanie osób z zespołem krótkiego jelita to 3–4/milionów7. W USA w 2013 roku pacjentów z zespołem krótkiego jelita było 10 000–15 000, natomiast dokładna liczba chorych nie jest do końca znana6. U pacjentów z zespołem krótkiego jelita, którzy otrzymują żywienie pozajelitowe w warunkach domowych, przewidywaną 2- i 5-letnią długość przeżycia szacuje się odpowiednio na 80 i 70%. Warunkami, które determinują długość przeżycia pacjenta, jest pozostawiona długość jelita, wiek pacjenta, choroby współistniejące oraz doświadczenia zespołu prowadzącego6.

Tabela 1. Typy niewydolności przewodu pokarmowego1

Podtyp Czas wystąpienia Szybkość rozpoczęcia Patologia Czas trwania

Typ 1 nabyty ostry łagodna lub niebezpieczna <28 dni

Typ 2 nabyty/wrodzony ostry łagodna lub niebezpieczna Tygodnie do miesięcy

Typ 3 nabyty/wrodzony przewlekły łagodna lub niebezpieczna Miesiące do lat

Anna-Maria Borucka

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz dietetyk Rehasport Clinic w Poznaniu, prowadzi również swój gabinet, gdzie na co dzień współpracuje z pacjentami z chorobami dietozależnymi oraz trenującymi sporty wytrzymałościowe, z zamiłowania żeglarka oraz pasjonatka dwóch kółek.