Rola diety w leczeniu choroby Gravesa-Basedowa

Dietetyk kliniczny Monika Dudek-Palaczyk

Z GABINETU DIETETYKA

03-03-2017

10/2017

Schorzenia tarczycy należą do często występujących chorób. Jak podaje National Institute of Health and Food, w samych Stanach Zjednoczonych obserwuje się, że w całej populacji nadczynność tarczycy pojawia się u około 1,2%, a niedoczynność tego narządu u około 2%.

Choroba Gravesa-Basedowa (łac. struma diffusa toxica) jest zaliczana do grupy chorób autoimmunologicznych o cechach nadczynności tarczycy. Kto jest szczególnie narażony na wystąpienie choroby Basedowa? Jakie dokładnie dolegliwości towarzyszą tej jednostce chorobowej? Czy istnieją szczegółowe zalecenia dietetyczne dla pacjentów z tą jednostką chorobową?

Przyczyny choroby

Około 1 milion osób w Polsce zmaga się ze schorzeniami tarczycy. Występowanie choroby Basedowa jest niezależne od wieku, chociaż informacje na temat tego schorzenia znajdujące się w literaturze najczęściej wskazują na przypadki zachorowań wśród osób dorosłych będących w średnim wieku1−3.

Do dziś nie poznano czynnika, który bezpośrednio przyczynia się do wywołania choroby Gravesa-Basedowa. Istnieją przypuszczenia, że pojawienie się opisywanego schorzenia jest wynikiem stanu organizmu, w którym układ immunologiczny niszczy własne komórki, będąc odpowiedzialnym za wytworzenie autoprzeciwciał skierowanym przeciw receptorom TSH, w wyniku czego dochodzi do stymulacji wzrostu tarczycy oraz rozwoju jej unaczynienia, a przede wszystkim do wzmożonego wydzielania jej hormonów. Pojawiają się także hipotezy, że wystąpienie choroby Basedowa zależy od płci, ponieważ schorzenie to u kobiet pojawia się ponad 10 razy częściej niż u mężczyzn. W związku z tym przypuszcza się, że estrogeny mogą być czynnikiem odgrywającym ważną rolę w rozwoju choroby. Także narażenie na silny i długotrwały stres może mieć decydujący wpływ na ujawnienie się tego schorzenia. Endokrynolodzy i psychiatrzy wskazują, że osoby, które przeżyły silny uraz psychiczny, są bardziej narażone na wystąpienie choroby Gravesa-Basedowa. Niekiedy choroba Basedowa może występować razem z innymi schorzeniami, które także mają podłoże autoimmunologiczne, jak np. reumatoidalne zapalenie stawów, niedokrwistość złośliwa1−6.

Objawy mogące świadczyć o występowaniu choroby Gravesa-Basedowa

W przebiegu choroby Basedowa występują zarówno objawy ogólne typowe dla nadczynności tarczycy, jak również dolegliwości charakterystyczne wyłącznie dla tej jednostki chorobowej. Zazwyczaj obserwuje się u pacjenta efekty „nadprodukcji” hormonów tarczycy (objawy nadczynności tego gruczołu). Jednak zdarzają się także przypadki, w których funkcjonowanie tarczycy jest prawidłowe bądź osłabione (objawy charakterystyczne dla niedoczynności).

Choroba Gravesa-Basedowa charakteryzuje się nawracającym przebiegiem z okresami zaostrzeń oraz remisji.

Objawy choroby Gravesa-Basedowa związane z nadczynnością tarczycy to m.in.:

Do innych objawów choroby Gravesa-Basedowa można zaliczyć dolegliwości związane z autoimmunologicznym podłożem tej jednostki chorobowej. Należą do nich m.in.:

Monika Dudek-Palaczyk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydziału Lekarskiego II, kierunku Dietetyka. W ostatnich latach współpracowała jako dietetyk m.in. z Fundacją NUTRICIA (współtworząc program „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”), Fundacją Junior w Poznaniu, z Poradnią Nadciśnienia Tętniczego i Poradnią Zaburzeń Metabolicznych w Poznaniu, z gabinetem medycyny estetycznej Monalisa oraz Centrum Sportu i Rekreacji Fabianowo w Poznaniu. Obecnie prowadzi poradnię dietetyczną Simply Diet Plan we Wrześni.