Wyniki najnowszych badań wykazują, że spożycie kofeiny przed zakupami może przyczynić się do impulsywnego wydawania pieniędzy. Wypicie napoju zawierającego kofeinę prowadzi do zakupu większej ilości produktów, a co za tym idzie zwiększonych wydatków.
Naukowcy wykazali również, że działanie kofeiny jest silniejsze w przypadków produktów sprawiających nam przyjemność, takich jak: świece zapachowe, zapachy, artykuły dekoracyjne i masażery, a słabsze w przypadku produktów użytecznych- zeszytów, przyborów kuchennych, koszy do przechowywania.
W ramach badania zespół badawczy zbudował stację espresso w pobliżu wejścia do dwóch różnych sklepów detalicznych w dwóch dużych miastach we Francji i poza domem towarowym w Hiszpanii. Przy wejściu połowa z 300 kupujących otrzymała bezpłatną filiżankę kawy z kofeiną, a drugiej połowie zaoferowano kawę bezkofeinową lub wodę.
Odkryliśmy, że grupa kofeinowa wydała znacznie więcej pieniędzy i kupiła większą liczbę produktów niż ci, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę” – mówią naukowcy. Kofeina wpłynęła również na rodzaje artykułów kupowanych w sklepach. Grupa, która przyjmowała kofeinę, kupowała bardziej hedoniczne (przyjemne/zabawne) przedmioty, takie jak świece zapachowe i zapachy. Jednak różnice między obiema grupami były bardzo niewielkie w zakresie zakupów użytkowych, takich jak przybory i kosze do przechowywania. Wpływ kofeiny na wydatki jest większy u osób pijących dwie filiżanki kawy dziennie i jest osłabiony u osób spożywających więcej kawy.