Inozytol a cukrzyca ciążowa

Cukrzyca jest najczęstszym powikłaniem metabolicznym podczas ciąży. Częstość występowania cukrzycy ciążowej (GDM, gestational diabetes mellitus) w Europie szacuje się na 5,4% z dynamiczną tendencją wzrostową1. Czynnikami ryzyka rozwoju GDM są: otyłość (BMI ≥ 30 kg/m2), wiek matki ≥ 35 lat, osobista historia GDM, zespół policystycznych jajników, urodzenie dziecka > 4000 g, zgony wewnątrzmaciczne w wywiadzie, cukrzyca w rodzinie, wysokie wartości glukozy we krwi na czczo, stosowanie sterydów i ciąża mnoga2.

DIAGNOSTYKA CUKRZYCY CIĄŻOWEJ

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. 2023 poz. 1324) pierwsze badanie stężenia glukozy we krwi na czczo lub test doustnego obciążenia glukozą (OGTT) u kobiet z czynnikami ryzyka rozwoju cukrzycy ciążowej należy wykonać do 10. tygodnia ciąży lub w chwili pierwszego zgłoszenia się na wizytę do ginekologa. Z kolei u wszystkich kobiet między 24. a 26. tygodniem ciąży należy wykonać badanie stężenia glukozy we krwi po doustnym podaniu 75 g glukozy z trzypunktowym oznaczeniem stężenia glukozy we krwi, tj. przed podaniem glukozy (na czczo), po 1. i 2. godz. od podania glukozy3. Cukrzycę ciążową potwierdza się lub wyklucza na podstawie uzyskanych wartości przedstawionych w Tabeli 14.

Aneta Kościołek

Redaktor merytoryczna magazynu Współczesna Dietetyka. Dietetyk, biotechnolog. Wykładowca w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. Szczególne zainteresowania naukowe: polifenole, żywienie kobiet w ciąży oraz wpływ żywienia na układ sercowo-naczyniowy. Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Autorka publikacji naukowych oraz promotor kilkudziesięciu prac dyplomowych.