Sarkopenia u pacjentów onkologicznych

Sarkopenia to utrata masy, siły i jakości mięśni, która jest procesem związanym ze starzeniem się. Diagnostyka w kierunku stwierdzenia jej obecności jest niezwykle ważna, ponieważ jej obecność powoduje wzrost ryzyka zgonu z jakiejkolwiek przyczyny1. Z tego powodu ocena masy mięśniowej lub jej utraty stanowi część oceny diagnostycznej niedożywienia zgodnie z kryteriami GLIM (Ryc. 1)2,3. Obecność sarkopenii wpływa na wyniki leczenia we wszystkich grupach pacjentów: krytycznie chorych, neurologicznych, chirurgicznych, onkologicznych2,3.

Maja Czerwińska-Rogowska

Dietetyk kliniczny specjalizujący się w onkologii i zaburzeniach hormonalnych. Od 2015 pracuje w szpitalnym zespole żywieniowym, gdzie zajmuje się przede wszystkim pacjentami niedożywionymi i żywionymi dojelitowo. Autorka licznych publikacji i szkoleń dla dietetyków. Wykładowca Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Prelegentka na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Swoją wiedzę popularyzuje nagrywając podcast i pisząc artykuły naukowe i popularnonaukowe http://www.drmajaczerwinska.pl/

Agata Łyczek

Biolog, absolwentka na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Szczecińskiego. Od lat związana z działem naukowo-medycznym firmy Nutricia, jako Medical Science Liaison w obszarze intensywnej terapii,  chirurgii oraz onkologii. Autor publikacji dotyczących metabolizmów białek, prelegentka na konferencjach krajowych. Naukowo interesuję się biologią komórki, metabolizmem białek w różnych sytuacjach klinicznych, tkanką mięśniową jako narządem endokrynnym, wpływem miokin na skuteczność terapii w różnych obszarach klinicznych.