Diagnostyka zaburzeń lipidowych

Odpowiednia diagnostyka zaburzeń lipidowych ma ogromne znaczenie w szybkim diagnozowaniu istniejących już chorób układu krążenia, ale co ważniejsze – określaniu ryzyka jego wystąpienia. W ten sposób jesteśmy w stanie wdrożyć odpowiednie postępowanie, które będzie miało znaczenie profilaktyczne lub wcześnie rozpocząć leczenie farmakologiczne.

Według danych Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) w 2017 roku w Polsce aż 4,2% populacji chorowało na chorobę niedokrwienną serca (ChNS), przy czym w Europie odsetek ten wynosił 3,5%1,2. W 2019 roku natomiast zarejestrowano aż 356 tysięcy nowych przypadków ChNS1. Ponadto, jak donosi Główny Urząd Statystyczny, w 2021 roku oraz w 2020 roku główną przyczyną zgonów w Polsce były choroby układu krążenia3.

Oliwia Szymanowicz

Diagnosta laboratoryjny, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Obecnie doktorantka na Doctoral School PUMS, ze specjalnością: neurologia - migrena, w Pracowni Neurobiologii Katedry i Kliniki Neurologii UMP. Pasjonatka mikrobiologii i podróży.