Postępowanie dietetyczne u niemowląt i dzieci w zaparciach czynnościowych

Zaparcia są częstym powodem konsultacji pediatrycznych i gastroenterologicznych. Nawet 40% tych wizyt dotyczy dzieci przed ukończeniem 1. r.ż., a 16% dzieci w wieku 22 miesięcy. Zaparcie może mieć podłoże organiczne lub czynnościowe. Do przyczyn organicznych zalicza się m.in. chorobę Hirschsprunga, choroby endokrynologiczne, metaboliczne, neurologiczne, przeszkodę mechaniczną, nieprawidłowości anatomiczne czy też stosowanie niektórych leków. Prawie 95% przypadków zaparć to zaparcia czynnościowe, określane również jako zaparcia nawykowe, nie wymagające skomplikowanej diagnostyki czy leczenia w warunkach szpitalnych1 .

Zaparcie czynnościowe diagnozuje się wg Kryteriów Rzymskich IV z 2016 roku. Kryteria diagnostyczne zaparcia czynnościowego rozdzielono pod wzglę- dem wiekowym, co przedstawiono w tabeli 1. Termin „czynnościowe” wskazuje, że u tych dzieci nie można zdiagnozować organicznej przyczyny zaparć2.

Dorota Szymańska

Absolwentka SWSM w Katowicach na kierunku dietetyka kliniczna. Współautorka publikacji naukowych w recenzowanych czasopismach zagranicznych, autorka licznych publikacji popularnonaukowych z dziedziny dietetyki pediatrycznej. Szczególnie interesuje się neofobią pokarmową, wybiórczością pokarmową i ARFID. Współzałożycielka Centrum Diagnozy Zaburzeń Karmienia i Jedzenia u Dzieci „Brzuszek”. Na co dzień prowadzi Poradnię Żywienia Dzieci w Bielsku-Białej gdzie przyjmuje głównie dzieci z wyzwaniami żywieniowymi i rozwojowymi, chorobami genetycznymi oraz wymagającymi leczenia żywieniowego. Wspiera terapią karmienia dzieci i ich rodziny, współpracując z lekarzami, neurologopedami, terapeutami SI i psychologami. Swoją wiedzą dzieli się prowadząc cykliczne szkolenia dla dietetyków w Centrum Szkoleń Dietetyki Klinicznej oraz jako prelegentka na konferencjach. Prywatnie pasjonatka górskich wycieczek i miłośniczka dobrej książki.