Probiotyki w antybiotykoterapii

Probiotyki wpisały się na stałe w profilaktykę i leczenie powikłań antybiotykoterapii i zazwyczaj przepisywane są przez lekarza automatycznie razem z antybiotykiem. Istotny jest jednak wybór właściwych preparatów.

Kuracja antybiotykowa związana jest z występowaniem licznych działań niepożądanych, przede wszystkim w postaci bólów brzucha, biegunek, wzdęć, nudności i wymiotów. Największe ryzyko wystąpienia tych dolegliwości wiąże się z przyjmowaniem antybiotyków o szerokim spektrum działania (np. aminopenicyliny, aminopenicyliny z kwasem klawulanowym, klindamycyny czy niektórych cefalosporyn). Ma to związek z dysbiozą, czyli zaburzeniem równowagi mikrobioty, która jest definiowana jako wszystkie mikroorganizmy (bakterie, grzyby, wirusy, archeony), zasiedlające przewód pokarmowy człowieka. Dysbioza, czyli nierównowaga w składzie mikroorganizmów jelitowych na niekorzyść tych prozdrowotnych, powstaje w jelitach m.in. na skutek przyjmowania leków, szczególnie o szerokim działaniu antybakteryjnym. W pewnym stopniu można temu zapobiec za pomocą probiotyków, czyli żywych drobnoustrojów, które, podawane w odpowiednich ilościach, wywierają korzystny efekt zdrowotny dla gospodarza (bakterie, drożdże), przyjmowanych w postaci zawiesin, proszków w saszetkach czy kapsułek.

W Polsce dostępnych jest ponad 100 produktów probiotycznych, większość z nich o statusie suplementów diety, tylko nieliczne są zarejestrowane jako leki, a niektóre znajdują się w żywności takiej jak jogurty probiotyczne.

Pamiętać należy, że efektywność probiotyków jest szczepozależna, co oznacza, że zdrowotne właściwości można przypisywać konkretnemu, przebadanemu szczepowi i nie należy tych efektów ekstrapolować na inne szczepy, czy mniejsze dawki niż te sprawdzone w badaniach naukowych1.

Przy omawianiu probiotyków ważne jest rozróżnienie rodzaju (np. Lactobacillus, Bifidobacterium), gatunku (np. L. rhamnosus) oraz szczepu (np. L. rhamnosus ATCC 53103). Przyjrzyjmy się roli poszczególnych najlepiej udokumentowanych w kontekście powikłań po antybiotykoterapii szczepów probiotycznych.

Justyna Jessa

Dietetyk kliniczny w klinice Una Medica – Centrum Medycyny Funkcjonalnej i Stylu Życia. W swojej praktyce zawodowej zajmuje się pacjentami z SIBO (zespołem przerostu bakteryjnego w jelicie cienkim), chorobami metabolicznymi i autoimmunologicznymi, a także żywieniem dzieci i kobiet w ciąży. W Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie obroniła doktorat na temat bezpieczeństwa stosowania diet eliminacyjnych u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Autorka książki „Autyzm i dieta – co jako rodzic powinieneś wiedzieć”, w której przytacza dane naukowe nt. powiązania zaburzeń ze spektrum autyzmu z dietą.