Dietoterapia w AZS

DIETA W CHOROBACH SKÓRY

01-09-2022

43/2022

Atopowe zapalenie skóry (ang. atopic dermatitis), znane także pod nazwą wyprysk atopowy, jest chorobą zapalną niezakaźną, przewlekłą i nawrotową. Wiadomo, że głównym czynnikiem determinującym wystąpienie choroby jest czynnik genetyczny. Po zbadaniu genomu chorych na AZS okazało się, że z rozwojem choroby związanych jest kilka grup genów. Są to geny odpowiedzialne bezpośrednio za budowę naskórka.

Najdokładniej zbadano mutacje genu kodującego białko filagrynę (FLG). Białko to odpowiada za utrzymanie połączeń między komórkami naskórka, za ciągłość bariery skórnej, a także za odpowiednie nawodnienie warstwy rogowej. Mutacje genu, a przez to niedobór owego białka, skutkują zwiększeniem przepuszczalności naskórka i nadmierną utratą wody. U dzieci, których rodzice mają objawy chorób atopowych, częściej obserwuje się wystąpienie AZS. Obok genetycznego podłoża wpływ mają także czynniki środowiska i styl życia.

Anna Zaręba

Absolwentka Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej, specjalizacja dietetyka kliniczna. Zajmuje się edukacją żywieniową dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych. Rozwija także wiedzę w zakresie psychologii i psychodietetyki.