menu person_add home

Strategie postępowania dietetycznego oraz suplementacji w budowaniu odporności

Dietetyk kliniczny Klaudia Wiśniewska Dietetyk sportowy Bartłomiej Pomorski

DODATEK SPECJALNY

01-09-2020

31/2020

Badania wskazują, że niedobory niektórych składników w diecie mogą przyczyniać się do osłabienia układu immunologicznego i zwiększać podatność na infekcje czy zakażenia. Dbałość o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego również za pomocą zmian stylu życia i poprzez stosowanie odpowiedniej diety w okresie jesienno-zimowym w obliczu pandemii COVID-19 będzie miała szczególne znaczenie1.

Dobrze funkcjonujący układ odpornościowy ma kluczowe znaczenie dla stanu zdrowia człowieka. Jego głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed zakażeniem. Odporność organizmu definiuje się jako zdolność do czynnej i biernej ochrony przed patogenami poprzez reakcję odpowiednich komórek i tkanek w naszym organizmie. W skład układu odpornościowego wchodzą narządy limfatyczne, naczynia chłonne oraz komórki uczestniczące w reakcjach immunologicznych (np. przeciwciała, cytokiny)2.

 

Rodzaje odporności

Odporność możemy w prosty sposób podzielić na wrodzoną, która stanowi pierwszą linię obrony przed patogenami, oraz nabytą. Odporność wrodzona rozwija się szybko, prowadząc do ostrej odpowiedzi zapalnej, ale nie ma pamięci. Uczestniczą w niej przede wszystkim komórki żerne (makrofagi), tuczne i dendrytyczne, a także cytokiny czy białka ostrej fazy. Z kolei odporność nabyta rozwija się z czasem, ale jest specyficzna i charakteryzuje się zdolnością zapamiętywania i rozpoznawania patogenów, z którymi miał wcześniej kontakt organizm. Cechuje się pamięcią immunologiczną. Uczestniczą w niej przede wszystkim limfocyty oraz przeciwciała (immunoglobuliny) i cytokiny. Oba rodzaje odporności wzajemnie na siebie oddziałują poprzez interakcje komórek i cząsteczek. Każdy organizm charakteryzuje obecność wielu różnych limfocytów swoistych – specyficznych dla określonej substancji (antygenu). W momencie wprowadzenia antygenu do organizmu uruchamia się szereg reakcji warunkujących zjawisko pamięci immunologicznej. Wyróżniamy dwie zasadnicze populacje limfocytów. Są to limfocyty T, dojrzewające w grasicy i odpowiedzialne za rozwój odpowiedzi komórkowej oraz limfocyty B dojrzewające w szpiku kostnym, odpowiedzialne za rozwój odpowiedzi humoralnej, w której uczestniczą immunoglobuliny1-3.

Badania wskazują, że niedobory niektórych składników w diecie mogą przyczyniać się do osłabienia układu immunologicznego i zwiększać podatność na infekcje czy zakażenia. Dbałość o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego również za pomocą zmian stylu życia i poprzez stosowanie odpowiedniej diety w okresie jesienno-zimowym w obliczu pandemii COVID-19 będzie miała szczególne znaczenie1.

Chcesz przeczytać więcej?

Pełna treść artykułu, wraz z załącznikami do pobrania, dostępna jest dla prenumeratorów czasopisma, po zalogowaniu się.


O autorze

Klaudia Wiśniewska

CZYTAM ARTYKUŁY

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na Wydziale Nauki o Zdrowiu na kierunku dietetyka. Współpracownik Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SANVITA oraz pracownik Instytutu Żywności i Żywienia, gdzie prowadzi badania naukowe oraz zajmuje się działalnością edukacyjną - koordynuje Centrum Dietetyczne Online - internetową poradnię dietetyczną, z której bezpłatnie mogą skorzystać osoby dorosłe z dostępem do Internetu.  

Bartłomiej Pomorski

CZYTAM ARTYKUŁY

Prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej oraz członek organizacji Professionals in Nutrition for Exercise and Sport (PINES). Współwłaściciel poradni dietetycznej „Dietetyka Sportowa”, w której na co dzień współpracuje jako dietetyk ze sportowcami, zarówno amatorami, jak i zawodowcami.