Wpływ zaburzeń odżywiania na zdrowie jamy ustnej

Stomatolog Eliza Ganczarska-Kaliszuk

STOMATOLOGIA

04-07-2016

6/2016

Nadmierny stres, choroby psychiczne, nerwice, problemy z akceptacją siebie i swojego ciała ujawniają się również w jamie ustnej.

Bulimia i anoreksja są chorobami wpływającymi nie tylko na funkcjonowanie naszego organizmu, lecz również oddziałującymi na nasz komfort w kontaktach międzyludzkich. Dlaczego?

Uśmiech − to aż 70% pierwszego wrażenia. W obecnych czasach kultu ciała, oprócz bycia szczupłym, istotne jest też posiadanie olśniewającego uśmiechu. Często w gabinecie pacjenci pytają o korektę uśmiechu, chcą wybielić zęby lub zmienić ich kształt.

Dentyści, oprócz standardowego leczenia próchnicy, stykają się w codziennej praktyce z symptomami wielu chorób manifestującymi się w jamie ustnej.

Zęby, błona śluzowa policzków, języka oraz wargi narażone są na zmiany patologiczne spowodowane awitaminozą, chorobami psychicznymi, chorobami ogólnoustrojowymi czy zaburzeniami odżywiania (ang.eating disorders, ED).

ED − to grupa psychologicznych zaburzeń wpływających na własne postrzeganie pacjenta i jego stosunek do ciała, które manifestują się poprzez wyniszczające i chaotyczne zachowania żywieniowe. ED to między innym anoreksja i bulimia. Objawy tych zaburzeń występują w jamie ustnej w różnych stadiach zaawansowania choróby, charakteryzując i prognozując ich przebieg1.

Eliza Ganczarska-Kaliszuk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, członek Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Na co dzień specjalizuje się w endodoncji mikroskopowej i stomatologii estetycznej, podchodząc do leczenia pacjent w sposób holistyczny. Założyciel Fundacji Be Active, prowadzącej szkolenia stomatologiczne dla studentów i młodych lekarzy dentystów. „Dorodent” Centrum Nowoczesnej Stomatologii i Protetyki w Warszawie, Stomatologia Izabelin.