Atopowe zapalenie skóry. Zalecenia dietetyczne

Z GABINETU DIETETYKA

04-07-2016

6/2016

Atopowe zapalenie skóry (AZS) należy do chorób przewlekłych. Jest często nawracającą dermatozą zapalną. AZS odznacza się przede wszystkim uporczywym świądem i typowym dla tej jednostki chorobowej rozmieszczeniem oraz morfologią zmian.

Dodatkowo rozpoznaje się ją m.in. na podstawie występującej ogólnej suchości skóry, we krwi obserwuje się podwyższone stężenie IgE oraz diagnozuje się alergie pokarmowe. Najczęściej już w dzieciństwie można zaobserwować pierwsze objawy AZS. U wielu osób stwierdza się współwystępowanie astmy oskrzelowej, atopii w wywiadzie rodzinnym (I stopień pokrewieństwa), a dolegliwości zaostrzają się w trakcie przeżywania silnego stresu1, 2.

Rozpoznanie atopowego zapalenia skóry

Jeżeli w gabinecie dietetycznym pojawi się pacjent z podejrzeniem AZS, warto odesłać go do doświadczonego specjalisty − dermatologa oraz alergologa. Jak się okazuje, ww. schorzenie z łatwością można pomylić m.in. z takimi dermatozami, jak: trądzik noworodkowy, zapalenie pieluszkowe, łojotokowe zapalenie skóry, łuszczyca, zakażenia świerzbowcem lub grzybami.

Istnieją odpowiednie kryteria ułatwiające rozpoznanie AZS, do których zaliczyć można, np. kryteria Hannifina-Rajki:

Skąd bierze się atopowe zapalenie skóry

Większość specjalistów zgadza się ze stwierdzeniem, że podłożem AZS mogą być czynniki genetyczne. W co najmniej części przypadków obserwuje się szereg mutacji genu kodującego filagrynę (FLG − ważny składnik koperty rogowej komórki) i/lub formy polimorficzne genów odpowiadających za szlak przekazywania sygnału STAT6. Uszkodzenie FLG przyczynia się do rozluźnienia połączeń między komórkami naskórka i utraty wody, a w konsekwencji prowadzi do rozwoju zapalenia i typowych zmian skórnych. Lekarze często stwierdzają mutacje FLG u pacjentów z ciężkim i bardzo ciężkim AZS.

Monika Dudek-Palaczyk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydziału Lekarskiego II, kierunku Dietetyka. W ostatnich latach współpracowała jako dietetyk m.in. z Fundacją NUTRICIA (współtworząc program „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”), Fundacją Junior w Poznaniu, z Poradnią Nadciśnienia Tętniczego i Poradnią Zaburzeń Metabolicznych w Poznaniu, z gabinetem medycyny estetycznej Monalisa oraz Centrum Sportu i Rekreacji Fabianowo w Poznaniu. Obecnie prowadzi poradnię dietetyczną Simply Diet Plan we Wrześni.