Mikrobiota jelitowa w jadłowstręcie psychicznym

Dietetyk, psychodietetyk Zuzanna Łukaszewicz

Z GABINETU DIETETYKA

01-11-2018

20/2018

Jadłowstręt psychiczny, anoreksja (z greckiego anorexia nervosa) dokładnie oznacza brak apetytu: an – brak, orexis – apetyt1. Jest to jednostka chorobowa, która według klasyfikacji ICD-10 należy do zaburzeń odżywiania prowadzących do poważnych zmian w zdrowiu fizycznym i psychicznym.

W ostatnich latach, wraz ze zmianą DSM-V (ang.: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, zmienione zostały kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego. Zrezygnowano między innymi z obligatoryjnego parametru utraty miesiączki, który aktualnie nie jest niezbędny do postawienia diagnozy. Szczegóły zmiany kryteriów zostały opisane przez mgr Małgorzatę Jolantę Kaczyńską w artykule Atypowe zaburzenia odżywiania („Współczesna Dietetyka” nr  6/2016).

W krajach zachodnich częstość występowania anoreksji wśród kobiet wynosi 0,9–4,3%, a u mężczyzn 0,2–0,3%3. Anoreksja cechuje się również największym odsetkiem umieralności wśród pacjentów chorych psychicznie2, 3. Do najczęstszych przyczyn śmierci należy wyniszczenie organizmu i powikłania związanie z niedożywieniem, ale także samobójstwa.

Mimo licznych badań etiologia powstawania zaburzeń odżywiania pozostaje niejasna, wskazuje się na takie czynniki, jak: uwarunkowania genetyczne, zaburzenia regulacji głodu i sytości, zaburzenia neuroprzekaźnictwa, zaburzenia hormonalne, zaburzenia immunologiczne, czynniki osobowościowe (w tym nadmierny perfekcjonizm), czynniki rodzinne (w tym przemoc, wykorzystywanie seksualne, problemy rodzinne)4-7.

Mikrobiota jelitowa: definicja, skład, pełnione funkcje

Mikrobiota jelitowa – to zespół mikroorganizmów zasiedlających przewód pokarmowy człowieka. Ilość mikroorganizmów w przewodzie pokarmowym jest zależna od miejsca ich bytowania. Zdecydowanie najwięcej bakterii znajduje się w jelicie grubym, a ich ilość szacuje się na 1012 komórek bakterii, grzybów, wirusów i archeonów. Mikrobiota jelitowa jest kluczowym aspektem zdrowia i zachowania homeostazy organizmu8, 9. Odpowiada między innymi za trawienie, wchłanianie, metabolizm, produkcję enzymów i witamin, a także pełni funkcje immunologiczne, odpowiada również za produkcję neurohormonów (np. serotoniny)8, 9. Coraz częściej wskazuje się także na związek mikrobioty z funkcjonowaniem mózgu poprzez oś jelitowo-mózgową (ang. gut-brain axis).

Zuzanna Łukaszewicz

Dietetyczka i psychodietetyczka zajmująca się edukacją żywieniową i pracą indywidualną z pacjentem. Absolwentka dietetyki UM w Poznaniu. Ukończyła liczne kursy i szkolenia głównie w tematyce mikrobioty, dietoterapii w chorobach, jak i psychoedukacji. Ma doświadczenie w pracy między innymi z dziećmi z wybiórczością pokarmową, niepłodnością, chorobami autoimmunizacyjnymi, alergiami pokarmowymi, oraz z pacjentami z nadwagą i otyłością.