Kwas alfa-liponowy w leczeniu neuropatii cukrzycowej

Cukrzyca to przewlekła choroba metaboliczna, diagnozowana u coraz większej liczby osób. Charakterystyczną jej cechą jest hiperglikemia, która może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Wielu z nich można zapobiec lub opóźnić ich rozwój. Dotyczy to np. neuropatii cukrzycowej. Prawidłowe nawyki żywieniowe, regularna aktywność fizyczna oraz odpowiednio dobrana farmakoterapia mogą w znacznym stopniu poprawić jakość życia pacjentów z objawami neuropatycznymi.

NEUROPATIA CUKRZYCOWA JAKO PRZEWLEKŁE POWIKŁANIE CUKRZYCY

Jednym z najczęściej występujących powikłań, poja- wiających się w przebiegu cukrzycy jest neuropatia cukrzycowa1. Szacuje się, że dolegliwość ta może występować nawet u ponad 50% światowej populacji chorych na cukrzycę i stanowi główną przyczynę śmiertelności w tej grupie osób2 . Do czynników ryzyka rozwoju tego powikłania zalicza się przede wszystkim prze- wlekłą hiperglikemię oraz czas, jaki minął od diagnozy cukrzycy. U pacjentów z cukrzycą typu 1 oznaki neuropatii cukrzycowej zwykle pojawiają się po około 10 latach trwania choroby, natomiast w przypadku cukrzycy typu 2 mogą one być obecne już w momencie rozpoznania tego schorzenia1.

Luiza Woźniak

Dietetyk, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Główne zainteresowania dietetyczne to dietoterapia osób chorych na cukrzycę, żywienie dzieci, kobiet w ciąży i karmiących piersią, a także alergie i nietolerancje pokarmowe.