„Aby leczyć chorobę, trzeba ją najpierw rozpoznać”

WYWIAD

01-02-2024

51/2024

Temat choroby otyłościowej wciąż nie schodzi z ust dietetyków i innych lekarzy. Z Prezesem Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości, profesorem Pawłem Bogdańskim, rozmawiamy m.in. o mitach związanych z otyłością, sposobach jej leczenia w Polsce i na świecie oraz o tym, jak rozmawiać z pacjentem. Zastanawiamy się także, czy jest szansa na pojawienie się w Polsce specjalizacji obesitologicznej.

WD: Już niemal 6 dekad temu otyłość wpisano na listę chorób (ma swój kod w ICD- 10 i jest to E66). Co zdecydowało o tym, że otyłość oficjalnie uznano za groźną, przewlekłą chorobę? I dlaczego wciąż o tym zapominamy?

Profesor Paweł Bogdański: Według jednej z definicji, chorobą nazywamy nieproporcjonalne do wieku uszkodzenia struktury i funkcji narządu lub zespołu narządów ciała. Otyłość to choroba nawrotowa, z niezwykle długą listą powikłań (ponad 200), która wpływa niekorzystnie zarówno na dobrostan fizyczny, jak i psychologiczny i społeczny. W związku z faktem, że otyłość istotnie zmienia wygląd i w przeważającej większości wynika ona z występowania tzw. dodatniego bilansu energetycznego przyjęło się, że jest pewnego rodzaju defektem wynikającym z zaniedbań osoby chorującej na otyłość. Jest to oczywiście bardzo uproszczone i błędne założenie.