Otyłość jako objaw choroby. Leczenie dzieci z zespołem Pradera-Williego

LECZENIE NADWAGI I OTYŁOŚCI

02-09-2015

1/2015

Otyłość towarzyszy naszej populacji od wieków. Ostatnie kilka dekad charakteryzuje się gwałtownym wzrostem występowania tej choroby. Otyłość nie jest jedynie wizualnym problemem kosmetycznym, ale stanowi znaczące zagrożenie dla zdrowia i życia. Intensywny wzrost masy ciała oraz zbyt niska aktywność fizyczna mają związek z przyrostem tłuszczowej masy ciała. Otyłość może być również objawem choroby, jak w przypadku zespołu Pradera-Williego. Choroba „wiecznego głodu” jest doskonałym przykładem tego, jak niepohamowany apetyt i znikoma aktywność fizyczna mogą doprowadzić do zagrażających życiu komplikacji, takich jak: zaburzenia oddychania, niewydolność serca i układu krążenia. Dlatego tak ważne jest poznanie patomechanizmu w zespole Pradera-Williego, aby ograniczyć do minimum konsekwencje otyłości.

Otyłość jest obserwowana od najdawniejszych czasów, a jej przyczyny i skutki zmieniały się na przestrzeni wieków. W przeszłości osoby z nadmierną masą ciała były postrzegane jako zamożne i żyjące w dostatku, natomiast nadmiar tkanki tłuszczowej uchodził za przejaw wysokiego statusu materialnego. Pierwsze informacje dotyczące otyłości pojawiają się już na przełomie V i IV wieku p.n.e. Hipokrates jako pierwszy zaobserwował, iż nadmierna masa ciała może mieć związek ze skróceniem długości życia. Dynamiczny i intensywny rozwój badań naukowych dotyczących epidemiologii chorób związanych z otyłością spowodował, że w Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organisation − WHO) wpisała otyłość na listę chorób.

Otyłość jest chorobą przewlekłą, charakteryzuje się nieprawidłowym stosunkiem przyjmowanej energii oraz wydatku energetycznego związanego z aktywnością fizyczną. Nadmierny wzrost masy ciała spowodowany rozwojem tkanki tłuszczowej powyżej wartości prawidłowych, ustalonych dla danego wieku, płci i rasy, jest przyczyną wielu chorób towarzyszących otyłości. Udowodniono, że otyłość zwiększa ryzyko zapadalności na niektóre choroby, w tym choroby układu krążenia, cukrzycę typu 2, obturacyjny bezdech senny, niektóre typy nowotworów, zapalenie kości i stawów. Badania wykazały dodatkowo, iż otyłość skraca oczekiwaną długość życia. Otyłość olbrzymia może prowadzić do niepełnosprawności i uzależnienia od osób trzecich. Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego, pod koniec 2009 r. ponad 61% mężczyzn ważyło ponad normę (45% miało nadwagę, 17% otyłość). U kobiet sytuacja wyglądała nieco lepiej − 45% kobiet ważyło zbyt dużo (30% miało nadwagę, 15% otyłość). Dane te wydają się zatrważające.

Aleksandra Żyła-Pawlak

Pracuje jako specjalista dietetyk w Klinice Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. W swojej codziennej pracy zajmuje się dietetyką pediatryczną, głównie pacjentami na przewlekłym żywieniu dojelitowym oraz pozajelitowym. Opiekun praktyk i staży studenckich (Warszawski Uniwersytet Medyczny, SGGW, Wyższa Szkoła Rehabilitacji). Autorka publikacji naukowych, prelegentka konferencji oraz warsztatów szkoleniowych przeznaczonych dla dietetyków, lekarzy, pielęgniarek, neurologopedów i studentów.