Żywienie dzieci w kontekście zapobiegania i leczenia próchnicy

Stomatolog Eliza Ganczarska-Kaliszuk

STOMATOLOGIA

02-01-2019

21/2019

W codziennej praktyce spotykamy się często z mitem słabych zębów, a jego początków możemy szukać u podstaw świadomości rodziców, również w kwestii żywienia. Niestety, mimo łatwości dostępu do informacji oraz wiedzy w zakresie profilaktyki próchnicy, w dalszym ciągu jako stomatolodzy obserwujemy bardzo wysoki wskaźnik występowania próchnicy u najmłodszych.

57% dzieci poniżej 3 roku życia ma próchnicę (rys. 1)2, a za główną przyczynę uznaje się błędy w żywieniu. Na jakość zębów, podatność na próchnicę wpływają następujące czynniki: dieta (zarówno obecna dziecka, jak i matki w czasie ciąży), skład śliny oraz poziom świadomości prozdrowotnej rodziców.

Próchnica zębów (łac. caries dentium) – to bakteryjna choroba zakaźna tkanek twardych zęba objawiająca się demineralizacją substancji nieorganicznych i następnie proteolizą substancji organicznych z powodu działania kwasów wytworzonych przez bakterie w płytce nazębnej w wyniku metabolizmu cukrów pochodzenia zewnątrz- i wewnątrzustrojowego1.

Eliza Ganczarska-Kaliszuk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, członek Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Na co dzień specjalizuje się w endodoncji mikroskopowej i stomatologii estetycznej, podchodząc do leczenia pacjent w sposób holistyczny. Założyciel Fundacji Be Active, prowadzącej szkolenia stomatologiczne dla studentów i młodych lekarzy dentystów. „Dorodent” Centrum Nowoczesnej Stomatologii i Protetyki w Warszawie, Stomatologia Izabelin.