Otyłość w dzieciństwie jako przyczyna SM w dorosłym życiu

Otyłość to istotny problem zdrowia publicznego. Od wielu lat, zarówno na świecie jak i w Polsce, odsetek dzieci z nadmierną masą ciała rośnie w zatrważającym tempie, mimo podejmowania wielu działań o charakterze profilaktycznym. Jak wskazuje raport Najwyższej Izby Kontroli (NIK), z przeprowadzonej kontroli w placówkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) i Ambulatoryjnej Podstawowej Opieki Zdrowotnej (AOS) w latach2018–2020 r., nadwagę lub otyłość zdiagnozowano u ok. 22% polskich dzieci1.

Otyłość u dzieci, podobnie jak u doro - słych, definiowana jest jako choroba przewlekła związana z nadmiernym nagromadzeniem się tkanki tłuszczowej w wyniku dodatniego bilansu energetycznego, przyczyniając się do powstawania wielu powikłań zdrowotnych. Należy zaznaczyć, że jest to choroba z tendencją do nawrotów, co implikuje wiele problemów związanych z utrzymaniem masy ciała właściwej dla wieku i wysokości dziecka, po zasto- sowanym leczeniu2.

Dorota Szymańska

Absolwentka SWSM w Katowicach na kierunku dietetyka kliniczna. Współautorka publikacji naukowych w recenzowanych czasopismach zagranicznych, autorka licznych publikacji popularnonaukowych z dziedziny dietetyki pediatrycznej. Szczególnie interesuje się neofobią pokarmową, wybiórczością pokarmową i ARFID. Współzałożycielka Centrum Diagnozy Zaburzeń Karmienia i Jedzenia u Dzieci „Brzuszek”. Na co dzień prowadzi Poradnię Żywienia Dzieci w Bielsku-Białej gdzie przyjmuje głównie dzieci z wyzwaniami żywieniowymi i rozwojowymi, chorobami genetycznymi oraz wymagającymi leczenia żywieniowego. Wspiera terapią karmienia dzieci i ich rodziny, współpracując z lekarzami, neurologopedami, terapeutami SI i psychologami. Swoją wiedzą dzieli się prowadząc cykliczne szkolenia dla dietetyków w Centrum Szkoleń Dietetyki Klinicznej oraz jako prelegentka na konferencjach. Prywatnie pasjonatka górskich wycieczek i miłośniczka dobrej książki.