Nowa dieta nordycka w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy

Współczesny styl życia, zdominowany przez przetworzoną żywność i siedzący tryb pracy, przyczynia się do wzrostu zachorowalności na choroby sercowo-naczyniowe i cukrzycę na całym świecie. W Polsce wciąż pierwszą przyczyną przedwczesnych zgonów są choroby układu sercowo-naczyniowego, przede wszystkim ich dwie manifestacje – choroba niedokrwienna serca i jej konsekwencje, zawał serca oraz udary mózgu. Jedną z metod zapobiegania chorobom układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycy jest dieta.

S zukając skutecznych metod prewencji i leczenia tych schorzeń, zwrócono uwagę na tradycyjne wzorce żywieniowe krajów nordyckich.

CZYM JEST NOWA DIETA NORDYCKA?

Nowa dieta nordycka (NND) jest uznana przez Świa- tową Organizację Zdrowia za nordycką alternatywę dla diety śródziemnomorskiej. Nowa dieta nordy- cka jest to potencjalnie zdrowy i zrównoważony sposób odżywiania charakteryzujący się żywnością dostępną lokalnie i tradycyjnie spożywaną w krajach nordyckich: Norwegia, Szwecja, Dania, Finlandia i Islandia. Oprócz uwzględnienia żywności o nordy- ckim charakterze i potencjalnych właściwościach prozdrowotnych, w NND uwzględniono także po- tencjał diety w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Daria Kotek

Dietetyczka Instytutu Mikroekologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na kierunku Dietetyka. Swoją wiedzę pogłębia nieustannie poprzez liczne szkolenia i kursy. Dzięki temu nie tylko wzbogaca, ale również ugruntowuje swoje wiadomości nt. nadwrażliwości pokarmowych oraz mikrobioty jelitowej. Specjalizuje się w dietach eliminacyjnych, ma doświadczenie w pracy z pacjentami z nadwagą oraz otyłością. Uczestniczyła, zarówno jako słuchaczka, jaki i prelegentka, w warsztatach, szkoleniach i konferencjach dietetycznych.