Koenzym Q10 w chorobach ośrodkowego układu nerwowego

Wykazano związek między niedoborem koenzymu Q10 a zwiększoną patogenezą tkanek ośrodkowego układu nerwowego. Defekty komórkowe związane z niedoborem koenzymu Q10 wykazano w chorobach takich, jak zwyrodnienie plamki żółtej, jaskrze, chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona. Wczesne wykrycie tych chorób i suplementacja może znacznie poprawić stan chorych.

ROLA PROCESÓW MITOCHONDRIALNYCH

Odkąd wynaleziono antybiotyki i szczepionki, i ludzie przestali umierać w młodym wieku, a średnia życia znacznie wzrosła, pojawił się inny problem do rozwiązania. Z celu w postaci przeżycia pojawił się cel – zdrowie. W końcu chodzi nie tylko o to, aby żyć długo, ale też o to, aby się dobrze czuć i „nie tracić” dni chorując i źle się czując. Naukowcy coraz lepiej poznają działanie ludzkiego ciała. Zostało odkryte centrum energetyczne naszych komórek, czyli mitochondria. Kult mitochondriów pojawił się jako trend w działaniu neurobiologów, lekarzy neurologów czy kardiologów, dietetyków, farmaceutów. Pojawiła się przestrzeń na to, by za pomocą regeneracji działania mitochondriów w organizmie sprawić, że będziemy o wiele dłużej cieszyć się zdrowiem.

Anna Brandys

Magister farmacji, specjalistka ds. farmacji aptecznej, pasjonatka dietetyki. W swojej praktyce aptekarza łączy dwie dziedziny – farmację i dietetykę, aby pomóc pacjentom osiągnąć maksymalny efekt terapeutyczny.